Pagina's

zaterdag 12 december 2015

Tomatensoep van snoeptomaatjes met pestoroom

Ik hou echt enorm van soepen en tomatensoep is een van mijn favorieten. Een tijdje geleden had ik heel veel zin in tomatensoep, maar had ik geen blikken gepelde tomaten in huis en ook maar één trostomaat. Wel had ik nog een aantal snoeptomaatjes. Ik moest het daar maar mee doen en ik besloot om een tomatensoep te maken van de overgebleven trostomaat samen met de snoeptomaatjes. En dit was eigenlijk heel lekker! Snoeptomaatjes hebben veel meer smaak dan gewone tomaten en dit is dan ook heerlijk voor tomatensoep. Bij deze het recept samen met heerlijk knoflookbrood!




Daarbij moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk nooit let op hoeveelheden en het allemaal op gevoel doe. Neem de hoeveelheden dan ook vooral niet te letterlijk en kijk bijvoorbeeld zelf hoeveel water je vind dat erbij moet etc.

Ingrediënten voor 4 personen:
·        2 uien
·        2 tenen knoflook
·        750 gram snoeptomaatjes
·        400 gram trostomaten
·        2 blikjes tomatenpuree
·        20 blaadjes verse basilicum + extra voor eventuele garnering
·        500 ml water
·        120 ml kookroom
·        80 gram groene pesto
·        Peper en zout
·        Evt. suiker

Ingrediënten knoflookbrood:
·        Rustiek afbakstokbrood
·        100 gram roomboter, op kamertemperatuur
·        4 tenen knoflook
·        Parmezaanse kaas

Stap 1: Verwarm de oven voor op 220˚C. Zet een soeppan op het vuur met een flinke scheut olijfolie erin. Snipper de ui en de knoflook. Fruit de ui in de pan en wanneer deze zacht is voeg je ook de knoflook toe en fruit je deze nog even mee.

Stap 2: Doe ondertussen het stokbrood in de oven volgens de verpakking. Snijd ook ondertussen de trostomaten in redelijk kleine stukken en snijd de snoeptomaatjes in vieren. Voeg deze samen met de basilicumblaadjes toe aan de uien en knoflook en bak ze een tijdje mee totdat de tomaatjes uit elkaar beginnen te vallen.

Stap 3: Voeg nu de tomatenpuree toe en bak deze even mee om het te ontzuren. Voeg nu het water toe en laat de soep sudderen op laag vuur. Breng op smaak met peper en zout eventueel suiker als de soep aan de zure kant is. Ga vervolgens met een staafmixer door de soep. Dit hoeft niet heel grondig, het is lekker om nog wat stukjes tomaat te hebben.

Stap 4: Meng de kookroom met de groene pesto en zet apart. Snijd het afgebakken stokbrood in schuine lange plakken. Meng de roomboter met de 4 tenen knoflook die je of heel fijn snijdt of perst met een knoflookpers. Besmeer de broodplakken met de knoflookboter en rasp hier Parmezaanse kaas overheen. Leg de plakken brood in de oven onder de grill voor ongeveer 2 minuten tot dat ze goudbruin zijn.


Stap 5: Serveer de soep in kommen en giet hier de pestoroom overheen. Maak eventueel af met wat basilicumblaadjes. Ernaast het knoflookbrood en smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten