Pagina's

woensdag 9 december 2015

Thaise Tom Kha Kai Soep

Sinds ik voor het eerst Tom Kha Kai soep proefde bij een Thais restaurant, wilde ik het heel graag een keer zelf proberen te maken. Na wat research te hebben gedaan naar verschillende recepten, hier mijn eigen versie van gemaakt te hebben en een tripje naar de toko, kon ik afgelopen weekend eindelijk aan de slag! En ik moet zeggen dat het toch echt wel goed gelukt is. Het smaakte echt naar de Tom Kha Kai soep van de Thai, heerlijk! Dus ik ben heel blij en deel nu graag het recept met jullie.




Voor bij de soep had ik ook nog Thaise viskoekjes gemaakt, welke ik ook voor het eerst maakte en ook dit recept zal ik morgen met jullie delen.

Ingrediënten:
1 ui
1 rode peper
800 ml kokosmelk
0,5 kippenbouillonblokje
5 cm laos/galangawortel
2 stengels citroengras
2 kipfilets
6 kaffir limoenblaadjes
2 eetlepels vissaus
1 eetlepel donkerbruine suiker
150 gram oesterzwammen
2 eetlepels limoensap
Koriander voor erbovenop

Stap 1: Snipper de ui en ontdoe de rode peper van de zaadlijsten om hem vervolgens fijn te snijden. Zet een soeppan op het vuur en doe hier wat olijfolie in. Fruit de ui en de rode peper samen in de pan.

Stap 2: Schil de laos en snijd deze in plakken. Snijd de stengels citroengras in dunne plakjes.

Stap 3: Voeg de kokosmelk toe aan de ui en rode peper in de pan. Voeg ook 250 ml kokend water met daarin opgelost het halve bouillonblokje, toe. Voeg nu ook het citroengras en de laos toe en laat dit even doorkoken.
 
Stap 4: Snijd ondertussen de kip in stukken, je kunt er zelf voor kiezen om ze in kleine of grote stukken te snijden. Snijd de kaffir limoenbladeren in hele fijn reepjes door de blaadjes boven op elkaar te leggen, het vervolgens op te rollen als een sigaartje en deze fijn te snijden.

Stap 5: Voeg de gesneden kip en kaffir limoenbladeren samen met de vissaus en de donkerbruine suiker toe aan de soep. Laat dit een tijdje zachtjes garen en snijd ondertussen de oesterzwammen in grove stukken. Voeg ook deze toe aan de soep. Laat de soep vervolgens koken tot dat de kip en de oesterzwammen gaar zijn.


Stap 6: Wanneer de soep klaar is voeg je het limoensap toe. Bij het opdienen van de soep kun je over elke gevulde soepkom nog wat gehakte koriander toevoegen.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten