Pagina's

zondag 17 januari 2016

Borrelhapje van gegrilde groene asperge, rauwe zalm en wasabimayonaise

Aangezien ik een enorme fan ben van lekker eten en genieten houd ik ook heel erg van lekkere borrelavondjes. Gewoon samen met vriendinnen of mijn vriend wat drinken, eventueel een film kijken en een hoop lekkere borrelhapjes voor je neus. Dit weekend hield ik een borrelavondje met mijn beste vriendin en maakte ik een aantal hapjes die ik graag met jullie wil delen.




Ingrediƫnten voor ongeveer 20 stuks:
·        200 gram groene aspergetips
·        250 gram verse rauwe zalm
·        2 vellen nori
·        4 eetlepels mayonaise
·        2 theelepels citroensap
·        1-2 theelepels wasabi
·        Olijfolie om te bakken
·        Zeezout en zwarte peper

Stap 1: Leg de verse zalm heel even in de vriezer om iets steviger te worden zodat je hem goed in plakjes kunt snijden. Zet een grillpan op hoog vuur om heet te worden. Was vervolgens de aspergetips, droog ze af en besprenkel ze met olijfolie. Hussel ze door elkaar zodat ze allemaal bedekt zijn met de olijfolie en maal er vervolgens zout en peper overheen. Wanneer de grillpan goed heet is leg je ze erin. Wanneer de aspergetips een paar minuten op een kant zijn gegrild draai je ze om. Als ze mooi gegrild en gaar zijn leg je ze op een bord om compleet af te koelen.

Stap 2: Maak de wasabimayonaise door eerst in een kommetje de wasabi een soort van op te lossen in de citroensap zodat het een egaal papje is (dit zorgt ervoor dat de wasabi niet klontert in de mayonaise). Voeg dan de mayonaise toe en meng goed door. Het is het handigste om het vervolgens in een garneerfles te doen als je deze hebt. Zet even opzij.

Stap 3: Knip de nori in dunne repen en leg ook even opzij. Wanneer de aspergetips afgekoeld zijn pak je de zalm erbij. Neem een groot en goed scherp mes om de zalm te snijden. Snijd de zalm vervolgens in mooie plakjes zoals ik uitleg bij ‘het snijden van vis’ in Sushi Basics.

Stap 4: Rol telkens 2 aspergetips in een plakje zalm. Wikkel hier vervolgens een reepje nori omheen en knip het overtollige stuk nori eraf. Met wat druppeltjes water kun je de nori helpen te laten plakken.


Stap 5: Serveer vervolgens op een mooi bord of plateau met de wasabimayonaise!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten