Pagina's

woensdag 3 februari 2016

Pita met köfte en haydari

Sinds een paar jaar ben ik ook echt verliefd geworden op de Turkse keuken. Turkse mezes vind ik heerlijk en ik zal hier dan ook zeker nog eens wat recepten over plaatsen. Wat ik ook echt lekker vind is köfte. Hiervoor heb ik in Turkije dan ook kruiden gekocht die ik in dit recept gebruik, maar aangezien bijna niemand die thuis zal hebben geef ik je ook een receptje voor een kruidenmix. Als lekker makkelijk soort streetfood gerecht hou ik ervan om een pita te vullen met köfte, rauwkost en heerlijke zelfgemaakte haydari, een Turkse yoghurtdip. Bij deze het makkelijke recept!



Ingrediënten voor 4 personen:
·        500 gram lamsgehakt
·        1 ei, geklopt
·        Zwarte peper en zeezout
·        Olijfolie om te bakken
·        8 grote pita’s
·        4 tomaten
·        2 rode uien
·        Sla naar keuze, ik gebruik veldsla
·        1 eetlepel Turkse köftekruiden
of
·        1 theelepel paprikapoeder
·        Snuf cayennepeper
·        1 theelepel gedroogde oregano
·        0,5 theelepel gedroogde dille
·        0,5 theelepel korianderzaadjes
·        0,5 theelepel knoflookpoeder
·        0,5 theelepel uienpoeder

Ingrediënten haydari:
·        200 gram Griekse yoghurt van Fage
·        100 gram Turkse of Griekse witte (salade)kaas
·        2 eetlepels extra vierge olijfolie
·        2 tenen knoflook
·        1 eetlepel gedroogde munt
·        2 theelepels gedroogde dille
·        Zwarte peper en zeezout

Stap 1: Begin met het maken van de haydari. Prak de witte kaas met een vork zo fijn mogelijk in een kommetje. Voeg hier vervolgens de olijfolie aan toe en knijp de knoflooktenen erover uit en prak alles zo goed en fijn mogelijk door elkaar. Meng nu de dikke yoghurt schep voor schep erdoorheen, wanneer alle yoghurt er goed doorheen is gemeng voeg je de gedroogde munt en dille toe en breng je de haydari op smaak met peper en zout. Zet opzij in de koelkast.

Stap 2: Snijd de tomaten in plakken en de rode ui in halve ringen. Meng het gehakt met de kruiden en het geklopte eitje en breng op smaak met peper en zout. Rol er vervolgens kleine gehaktballetjes van en druk deze plat.

Stap 3: Verhit wat olijfolie in een pan en bak de lamsköfte een paar minuten aan beide kanten op hoog vuur, ze zijn snel gaar. Doe ondertussen de pitabroodjes in de oven of broodrooster.


Stap 4: Snijd de pitabroodjes over de breedte door de helft. Je hebt nu een soort van zakjes. Deze vul je met de sla, tomatenplakken, rode ui en köfte, maak daarna af met wat haydari en eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten