Pagina's

maandag 30 november 2015

Dragon Roll Sushi

Ik ben echt een enorme fan van sushi en het is dan ook echt iets waar je me ’s nachts voor wakker mag maken. Zelf sushi maken vind ik al helemaal leuk, omdat je er mooie creaties van kunt maken en het dan heel tof is om het resultaat uiteindelijk op tafel te zien. Ik vond het dan ook gepast om mijn allereerste recept over sushi te laten gaan. Maar, dan geen recept voor de gewone maki’s die je overal kunt krijgen en die iedereen wel kan maken, maar iets specialers.
  


Ik heb een tijdje stage gelopen in Antwerpen en daar toen ook gewoond, en ik kwam erachter dat je er echt heerlijke sushi kan eten. Het all-you-can-eat concept is in tegenstelling tot Nederland niet heel erg aanwezig, en je vindt er dan ook vooral à la carte sushirestaurants. Ik ontdekte er echt de lekkerste sushirollen die je in Nederland maar weinig kunt krijgen vanwege het beperkte aanbod in de all-you-can-eat restaurants.

Omdat ik die sushi zo mis besloot ik om het eindelijk eens zelf te proberen afgelopen zondag. En tot mijn grote vreugde was het supergoed gelukt! Bij deze deel ik graag de heerlijke Dragon Roll met jullie, oftewel, de gefrituurde sushirol.

Ingrediënten:
·        Bereide sushirijst (zie Sushi Basics)
·        1 heel norivel
·        Tempurabeslagmix
·        Panko kruim / breadcrumbs
·        2 Surimisticks in de lengte gehalveerd
·        3 Komkommersticks
·        4 Avocadosticks
·        80 gram gesneden verse rauwe zalm (zie Sushi Basics)
·        Tamago (zie Sushi Basics)
·        2 theelepels (of meer) Sriracha saus
·        2 eetlepels (Japanse) mayonaise
·        1 L zonnebloemolie

Benodigdheden:
·        Bamboematje
·        Dikke pan om in te frituren
·        Schuimspaan
·        Garde
·        Beslagkom
·        Keukenpapier
·        3 borden
·        Groot, scherp mes
·        Snijplank
·        Garneerfles

Stap 1: Doe de zonnebloemolie in de pan en zet op het vuur om warm te worden. Bedek 1 bord met het panko kruim. In de beslagkom mix je het tempurabeslag met water zoals op de verpakking staat.

Je kunt natuurlijk ook zelf beslag maken en ik gebruik normaal ook geen pakjes, maar deze was bij de Xenos maar 0,99 cent en werkte heel makkelijk en goed!

Stap 2: Leg je hele norivel op je bamboematje met de glanzende kant naar beneden. Bedek deze met rijst (zoals uitgelegd in de Sushi Basics) en laat 1-2 cm vrij aan de bovenkant van het vel.

Voor normale maki’s maak ik altijd gebruik van halve norivellen, zoals uitgelegd in de Sushi Basics. Voor deze rol gebruik ik echter een heel vel omdat hier heel veel vulling in komt zodat het een mooie grote rol wordt.

Stap 3: In het midden van de rijstlaag ga je de vulling horizontaal verspreiden. Eerst de plakjes tamago, daarboven op de gehalveerde surimisticks. Daartegenaan de komkommersticks aan de ene zijde en de avocadosticks aan de andere zijde. Bovenop plaats je de plakjes zalm. Nu heb je een hoge laag met vulling in het midden van je met rijst bedekte norivel.

Stap 4: Begin de sushi te rollen door de onderkant van het bamboematje omhoog te halen en deze over de vulling heen te vouwen. Zorg ervoor dat je de vulling goed en strak inpakt met het omgeklapte deel van je norivel met rijst. Rol nu door met je bamboematje en knijp de rol voorzichtig samen met het bamboematje zodat je een mooie, dikke en strakke rol krijgt.

Stap 5: Dip de gehele rol en het tempurabeslag, zorg ervoor dat alle kanten bedekt zijn, ook de zijkanten van de rol. Schud het overtollige beslag eraf en haal de rol vervolgens door het panko kruim. Bedek de rol goed aan alle kanten met het kruim, ook de zijkanten.

Stap 6: Check of je olie heet genoeg is door er een paar panko kruimels in te strooien. Als deze beginnen te bruisen is het goed (let wel op dat de olie weer niet té heet is!). Leg de rol voorzichtig in de olie en wanneer die onderkant goudbruin is draai je hem om met de schuimspaan zodat ook de andere kant mooi goudbruin wordt.

Stap 7: Wanneer de hele rol mooi gekleurd is haal je hem met de schuimspaan uit de pan en leg je hem op een bord met keukenpapier om uit te lekken.

Stap 8: Maak de pittige saus door de mayonaise te mengen met de sriracha saus. Als je het meer of minder pittig wil hebben kun je natuurlijk zelf de hoeveelheid sriracha aanpassen. Doe de saus in een garneerfles.

Stap 9: Leg je sushirol op de snijplank en snijd hem in twee gelijke delen, welke je vervolgens allebei in 4 gelijke delen snijd. (Omdat het een grote rol is snijd je hier 8 sushi’s uit in plaats van 6). Vervolgens leg je ze mooi trapsgewijs op een bord en spuit je hier de pittige saus overheen.

Eet smakelijk en probeer ook eens de Green Rainbow Roll!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten